Mijn moeder

Toon en ted 2010 020 
Ook in Canada wordt MOEDERDAG gevierd. Vergelijkbaar met Nederland denk ik. Ik vind het moeilijk dit jaar, want mijn moeder is ver weg. Mijn moeder is ziek, ze lijdt aan dementie. Dat komt niet van de ene dag op de andere, dat is een heel proces. Maar het gaat hard nu en het is gewoon klote (sorry) om dat op een afstand te ervaren. Ik kan niet echt meer met haar telefoneren, ze geeft de telefoon na 2 minuten weer aan mijn vader. Ze doet bijna niets meer: niet koken, geen boodschappen……. Ze slaapt veel, en als ze uit bed is zit ze in haar stoel. Mijn moeder, mijn altijd zo sterke en actieve moeder. Mijn vader heeft al haar taken overgenomen, nooit gedacht dat ik het met hem over ‘het huishouden doen’ zou hebben. Het is heel moeilijk en zwaar voor mijn vader. Niet dat huishouden, dat lukt hem wel. Het niet echt contact met haar hebben, niet meer samen kunnen overleggen, geen dingen samen plannen…..het is zo hard.
Echt gaan wandelen lukt niet meer, daarom hebben ze nu een rolstoel voor haar aangeschaft. Ik kan maar niet aan dat beeld in mijn hoofd wennen. Maar het is wel goed, want dan gaan ze er in ieder geval met zijn tweeen op uit.
Ze hopen de komende zomer regelmatig te gaan kamperen. Mijn vader heeft hun caravan op een camping in de buurt gezet. Oostenrijk zit er niet meer in dus (na bijna 30 jaar).

Het goede nieuws is dat wij komende zomer ook 2 weken naar diezelfde camping gaan. Wij komen naar Nederland! Mijn ouders zijn in september 50 jaar getrouwd en dat gaan we vieren.
Ietsjes vroeger dus, want september gaat niet lukken ivm school van de kids enzo.
We hebben er alle vier veel zin in!

FIJNE MOEDERDAG ALLEMAAL!

About jackyvanderven

Blogger sinds 2006 over onze emigratie naar Okotoks (Alberta) in Canada. Door problemen met dit blog ben ik in 2011 overgegaan naar: http://jackyvanderven.blogspot.ca/
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

12 Responses to Mijn moeder

  1. Anja says:

    Heel naar Jacq, ja dan is Nederland ver weg….. wat knap van je vader, dat hij de huishoudelijke rol zo overneemt! Geweldig dat jullie met z’n vieren gaan, mooi iets om naar uit te kijken!

    Groeten uit een regenachtig Kimberley (ben tegenwoordig al blij dat het regen is en geen sneeuw…..)

  2. Cees Klijn says:

    Dag Toon en Antonette
    Ik was zeer beniewd of ik dat kon vinden,
    maar zoals je ziet heb ik het gevonden.
    en zal het opslaan op mijn favorieten.
    Gisteren avond gezellig gebuurt en over van alles gesproken,ik denk dat ik niet aan je vader en moeder moet richten maar gelijk bij jullie aankomt, Maar neemt niet weg dat het heel erg is wat je moeder nu overkomt, wij maken dit nu van heel dicht bij mee,
    Beide hebben het er heel erg moeilijk mee
    maar ze zien wel uit naar jullie komst en de gouden bruiloft.
    Groetjes van cees en gerda (ouders van Jacco Klijn)

  3. Monique says:

    Goh, wat vervelend voor je.
    En wat fijn dat jullie komende zomer naar Nederland gaan!
    Fijne moederdag!

  4. conny says:

    toch een fijne moederdag voor jou Jacky, en hier kijkt iedereen (met smart ) naar jullie uit.
    vele hartelijke groetjes Rien en Conny

  5. Astrid says:

    Dit zijn geen leuke berichten, tja wij worden zelf niet alleen ouder ook voor onze ouders gaat het gewoon door.
    Dat willen we niet maar het gebeurt wel, dat mijn vader afgelopen Oktober overleed, zagen we aankomen maar daarom niet minder hard.

    Nu is het gelukkig geen overlijden in jou familie maar toch langzaam steeds meer afscheid nemen.
    Fijn dat jullie naar Nederland gaan…ik hoop dat jullie er allemaal enorm van gaan genieten.

    Sterkte.

  6. Roel says:

    Hey Jacky, das mooi kloten voor jou, je moeder en natuurlijk je vader. Ik ben blij voor jullie dat je in ieder geval hun weer zult zien binnenkort. Veul plezier!!

  7. Irma van den Hadelkamp says:

    Hi Jacky, Zit jouw blog te lezen en op de achtergrond de muziek van Anouk met Michelle van jouw hyves site, heb net ook naar Adele zitten luisteren we echt dezelfde smaak. Maar zit met tranen in mijn ogen jouw verhaal over jouw moeder te lezen. Dat zijn toch echt de nadelen van het emigreren die banden kun je niet losser maken en zeker niet als het niet meer goed gaat met de gezondheid. Ik hoop zo dat jullie in de zomer echt goed van elkaar kunnen genieten en maak er een goede vakantie van met mooie herinneringen en vergeet vooral niet hoe ze vroeger altijd was. Meid heel veel sterkte.

    Groetjes uit Sundre

  8. nathalie de bruin says:

    Hi Jacky, Ik dacht laat ik weer eens op je blog kijken en toen zag ik ineens het berichtje over jouw moeder. Weet precies hoe je je voelt! Mijn moeder heeft Fronto temporale dementie en is in 2,5 jaar van een super slimme zelfstandige vrouw in een lege huls veranderd. Ze communiceert helemaal niet meer en is heel onrustig. Mijn vader zorgt net als jouw vader voor haar maar heeft het er erg moeilijk mee. Ze staat nu nr 1 op de wachtlijst voor verpleeghuis.
    Goed dat jullie naar NL gaan. Zal hem erg steunen.
    heel veel sterkte,
    Nathalie

  9. jacky says:

    Dank voor jullie lieve reacties xx

  10. karin says:

    Hey Jacky, wat een naar bericht lees ik nu…ik wilde je net feliciteren met je vader, dat ook natuurlijk. Heel veel sterkte en fijn dat je van de zomer in elk geval naar Nederland komt! Alle goeds voor jullie allemaal! x, Karin

  11. jacqueline says:

    Goed dat jullie gaan, genieten van de momenten zolang het nog kan. Niet in hetzelfde vliegtuig helaas, maar wie weet komen we elkaar wel in Calgary tegen.
    Dikke kuzzz.

  12. Renate, Henri & Kids says:

    Hallo Jacky,
    Het was alweer een poosje geleden dat ik jullie site had bekeken. Ik las het stukje dat je geschreven had over je moeder. Ja en dat is Canada ineens heel ver weg en voel je je machteloos omdat je niet even langs kunt gaan. Maar fijn dat jullie deze zomer de vakantie met je ouders doorbrengen in Nederland. Jullie zullen dan ook nog wel een druk programma hebben, maar als je een gaatje hebt zijn jullie van harte welkom om even bij ons binnen te wippen. Wij zijn van 20 juli t/m 1 aug. op vakantie naar Turkije. Groetjes, Henri, Renate, Kenneth & Eline

Leave a comment